Het harde optreden van YouTube tegen advertentieblokkering zou de EU-privacywetgeving kunnen overtreden

Het toestaan ​​van het gebruik van advertentieblokkers kan grote gevolgen hebben voor zowel de adverteerders van het platform als de aanmeldingen voor YouTube Premium.

Het optreden van YouTube tegen advertentieblokkering zou illegaal kunnen zijn in de EU.

Het platform gebruikt JavaScript-code om extensies voor het blokkeren van advertenties te detecteren zonder gebruikers eerst om toestemming te vragen, beweert privacy-expert Alexander Hanff – die een officiële klacht heeft ingediend bij de Ierse Data Protection Commission (DPC)

De vermeende daad zou kunnen betekenen dat YouTube de EU-privacywetgeving schendt, maar Google ontkent de aanklacht.

Wat Hanff zegt . Hanff vertelde de Verge :

  • “AdBlock-detectiescripts zijn spyware – er is geen andere manier om ze te beschrijven en als zodanig is het niet acceptabel om ze zonder toestemming in te zetten.”
  • “Ik beschouw elke inzet van technologie die kan worden gebruikt om mijn apparaten te bespioneren in de meeste situaties zowel onethisch als illegaal.”

Waarom het ons uitmaakt . Als blijkt dat YouTube de EU-privacywetgeving schendt, kunnen gebruikers doorgaan met het blokkeren van advertenties, wat een aanzienlijke impact kan hebben op het bereik van adverteerders. Het is echter belangrijk om er rekening mee te houden dat gebruikers die geen interesse hebben in het bekijken van uw advertentie mogelijk van weinig waarde zijn voor uw campagne, omdat de kans kleiner is dat ze in klanten converteren.

Wetten overtreden . Hanff beweert dat YouTube artikel 5.3 van de ePrivacy-richtlijn schendt, waarin staat dat websites om toestemming moeten vragen voordat ze de informatie van een gebruiker op een apparaat opslaan of openen, waaronder:

  • De cookies die u wilt gebruiken.
  • De doeleinden waarvoor u ze wilt gebruiken;
  • Eventuele derde partijen die ook informatie kunnen verwerken die is opgeslagen op of waartoe toegang wordt verkregen vanaf het apparaat van de gebruiker; En
  • De duur van eventuele cookies die u wilt instellen.

Hanff beweert dat YouTube ook de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens schendt.

Volgende stappen . De Ierse DPC heeft naar verluidt de klacht van Hanff al erkend en heeft sindsdien “een aantal e-mails” met hem uitgewisseld. Hanff heeft gezegd dat hij wil dat YouTube geen gebruik meer maakt van detectietools voor advertentieblokkering.

YouTube-premium . YouTube-gebruikers hebben momenteel de mogelijkheid om $ 13,99 per maand te betalen voor een advertentievrij abonnement. Als alternatief kunnen ze gratis video’s bekijken, maar met advertenties. Het toestaan ​​van advertentieblokkeringstechnologie op het platform heeft waarschijnlijk gevolgen voor YouTube Premium-aanmeldingen.

Advertentieblokkers detecteren . Een website weet of u een advertentieblokkering gebruikt wanneer deze geen toegang heeft tot de bronnen van de advertentieserver of als de inhoud die hij probeert te downloaden wordt geweigerd of verborgen. Als alternatief gebruiken sommige sites een klein stukje JavaScript-code om te controleren of dit een advertentieblokkering kan activeren en de browser kan bereiken.

Wat YouTube zegt. Een YouTube-woordvoerder vertelde Search Engine Land:

  • “Het gebruik van advertentieblokkers is in strijd met de servicevoorwaarden van YouTube. We hebben een wereldwijde inspanning gelanceerd om kijkers met ingeschakelde advertentieblokkers aan te sporen  advertenties op YouTube toe te staan  ​​of YouTube Premium uit te proberen voor een advertentievrije ervaring.”
  • “Advertenties ondersteunen een divers ecosysteem van makers wereldwijd en geven miljarden toegang tot hun favoriete inhoud op YouTube. We zullen uiteraard volledig meewerken aan eventuele vragen of vragen van de DPC.”
  • “De advertentieblokkeringsdetectie van YouTube heeft geen toegang tot informatie die op het apparaat is opgeslagen, maar identificeert eerder of advertenties zijn weergegeven maar niet zijn afgespeeld.”
  • “Het door advertenties ondersteunde model van YouTube ondersteunt een divers ecosysteem van makers en biedt miljarden mensen wereldwijd gratis toegang tot inhoud met advertenties. YouTube-makers ontvangen het grootste deel van de advertentie-inkomsten voor lange video’s op YouTube.”

Bron